11 voordelen die Ho’oponopono jou kunnen brengen. 

11 voordelen die Ho’oponopono jou kunnen brengen. 

Al een aantal jaar gebruik ik Ho’oponopono voor het oplossen van de moeilijkheden en vragen die zich aandienen in mijn leven. Het heeft me veel voordelen gebracht die ik graag met jullie wil delen.

Voor ik deze deel, leg ik graag in het kort uit wat Ho’oponopono is:

“Ho’oponopono is een Hawaiiaans helingsproces dat ons helpt onze negatieve herinneringen te zuiveren en te transformeren. Ho’oponopono gaat er van uit dat alle problemen die op dit moment spelen in jouw leven, het gevolg zijn van herinneringen die opgeslagen zijn vanuit het verleden. Door de innerlijke oorzaak op te sporen, en te bevrijden van de negatieve energie, ervaren we innerlijke vrede en harmonie, problemen zullen zich oplossen en inspiratie kan stromen.

Ho’oponopono biedt een weg om verstoorde relaties, problemen in verband met gezondheid en andere ongewenste situaties in uw leven te herstellen. Zo kan je geluk, liefde, gezondheid en overvloed ervaren, nu en in de toekomst.

De belangrijkste vraag die men zich moet stellen is: “Wat gebeurt er in mij, waardoor ik dit probleem, dat stress veroorzaakt, ervaar?  Vervolgens kan je gebruik maken van de 4 zinnen: “Het spijt me. Vergeef me aub. Ik hou van jou. Dankjewel” om de oorzaak te zuiveren. Een heel simpel, maar krachtig proces, dat je overal en altijd kan gebruiken en toepassen.

De voordelen die ik ervaarde met Ho’oponopono zijn eindeloos groot. Toch wil ik benadrukken dat deze voor iedereen anders kunnen zijn. We zijn allemaal verschillend, we hebben allemaal andere herinneringen opgeslagen en iedereen is uniek. Desondanks besef ik dat we wel veel dingen gemeenschappelijk hebben en dat dat de meeste mensen  dezelfde blokkades ondervinden in het leven. Dus misschien kan deze lijst jou de hoop en moed geven die je op dit moment nodig hebt. Misschien loop jij tegen dingen aan waar je op dit moment geen goede oplossing voor vindt, misschien kan jij hoop en inspiratie vinden in dit bericht. Hoop om te weten dat het anders kan, hoop om te weten dat er oplossingen voor handen zijn, hoop om het niet op te geven. Daarbij heb ik al eindeloos mogen mee genieten van de vele wonderen die het in andere levens heeft kunnen brengen. Wie weet ben jij de volgende?

  1. Dankzij Ho’oponopono leerde ik van mezelf te houden, en mezelf te accepteren zoals ik ben.

Zelfliefde is de meest belangrijke relatie die we kunnen hebben in ons leven. Wanneer wij onszelf helemaal accepteren en graag zien, zullen andere mensen ons ook accepteren en liefde geven. Veel mensen zijn hun hele leven op zoek naar liefde en acceptatie van andere mensen, doch vinden dit niet. Wat wij in onze buitenwereld ervaren is een reflectie van wie wij vanbinnen zijn. Als de relatie met onszelf harmonieus, warm en liefdevol is, zullen onze uiterlijke relaties ook zo zijn.

  1. Dankzij Ho’oponopono leerde ik dat oordelen over anderen stress veroorzaakte in mijn leven. Oordelen over andere mensen is een gewoonte die we meestal van onze kindertijd meekrijgen, het voelt voor iedereen vertrouwd. We denken dat het ons recht is om te oordelen, maar het brengt ons nergens, en het brengt ons zeker geen oplossingen. De meeste oordelen die we hebben over anderen komen vanuit ons eigen referentiekader. We nemen aan dat hetgeen wat wij denken, en hoe wij de wereld zien, de waarheid is. We willen maar al te graag dat andere mensen handelen en zijn zoals wij het willen. Of we oordelen over kwaliteiten van mensen die we van onszelf niet kunnen accepteren. Maar er bestaat niets buiten onszelf, we zwemmen bij wijze van spreken allemaal in dezelfde zee. Oordelen over een ander, is oordelen over onszelf. Het brengt je in onbalans, en zonder dat je het zelf beseft zorgt het voor onvrede en stress. We kunnen andere mensen immers niet veranderen, we kunnen enkel onszelf veranderen. Door Ho’oponopono te gebruiken kan je je hier meer bewust van worden. Door jezelf te accepteren zoals je bent, leer je bijvoorbeeld ook andere mensen te accepteren zoals zij zijn. Het is een mooi geschenk dat jij jezelf kan geven. En iedereen kan het leren.
  1. Dankzij Ho’oponopono leerde ik volledig te vertrouwen op mijn intuïtie. Handelen vanuit je ego, of handelen vanuit inspiratie en intuïtie, het is een hemelsbreed verschil. Ons ego doet ons verlangen naar erkenning van anderen, het meet ons een imago aan dat fake is, het doet ons acties ondernemen die ons niet altijd dienen, het zorgt ervoor dat we ons eenzaam of afgescheiden voelen van de ander. Het verschil merk je bij de resultaten die we ervaren in ons leven. Intuïtie doet ons de juiste beslissingen nemen, het leert ons om te handelen vanuit de juiste energie, met goede intenties en op het juiste moment. Het brengt ons die ideeën die ons succes brengen, het brengt ons de inspiratie die we nodig hebben om te groeien, het laat ons verbondenheid creëren. Het leert je opkomen voor jezelf, het leert ons te voelen wat goed is voor ons, zodat we van hieruit kunnen handelen.
  1. Dankzij Ho’oponopono werd ik mij bewust van de kracht van mijn emoties. Ik leerde mijn emoties herkennen, ik leerde ze te accepteren, en ik leerde ze te gebruiken als richtlijn om me elke dag beter en beter te voelen. Je emoties zijn je belangrijkste bron van kennis over jezelf. Spijtig genoeg hebben velen van ons nooit geleerd hoe we echt kunnen voelen, hebben we nooit geleerd hoe we onze emoties op een positieve manier kunnen uiten of hoe we onze emoties kunnen gebruiken als gps in ons leven. De meeste problemen die we ervaren in ons leven komen vanuit het onderdrukken van onze emoties. Dit zorgt voor stress en onbalans. We ervaren angst, schaamte, schuld, verdriet, wrok, frustratie, enz. Door deze emoties te erkennen en ze liefde te geven, kan je ze loslaten. Het zorgt voor een enorm gevoel van innerlijke vrede en vreugde als je dat kan ervaren.
  1. Dankzij Ho’oponopono leerde ik anders om te gaan met kritiek. Waarom hebben wij het soms zo moeilijk met het aanvaarden van kritiek? Waarom vinden wij van onszelf dat we altijd perfect moeten zijn? Perfectie bestaat niet, en fouten maken is menselijk. Waarom dan? Als onze buitenwereld een spiegel is van ons innerlijk, zou het dan kunnen dat we kritiek zo moeilijk vinden van uit een gevoel van minderwaardigheid? Hebben we geleerd als kind dat we enkel aandacht krijgen als we iets goeds gedaan hebben, en dat mensen ons afkeuren als we iets verkeerd deden? Zijn we nog steeds bang voor de afkeuring, en zoeken we bevestiging  en respect bij andere mensen om ons goed te voelen? Des te meer jij jezelf leert te respecteren, des te meer je accepteert dat je als mens fouten kan maken en dat dat helemaal ok, dat fouten maken niets zegt over hoe jij bent als persoon, des te minder zal de kritiek van andere mensen je deren. Je zal er op een constructieve manier mee leren omgaan. Je zal ervan kunnen leren, en je zal veel sterker in je schoenen staan.
  1. Dankzij Ho’oponopono leerde ik de kracht van vergeving kennen. Waarom houden we soms liever vast aan wrok, woede en haat terwijl we weten dat dit ons lichaam ziek maakt en dat dit stress veroorzaakt in ons lichaam. Vergeving is soms één van de grootste uitdagingen in ons leven. Het is onze sleutel tot vrijheid, het is onze sleutel om de poorten van liefde te openen. Nelson Mandela sprak na zijn gevangenschap van 27 jaar deze wijze woorden: “‘Terwijl ik de deur van de gevangenis uitging naar de poort die mij naar mijn vrijheid zou leiden, wist ik dat ik nog steeds in gevangenschap zou zijn als ik de bitterheid en haat daar niet achter zou laten. Want als je haat, geef je je vijand je hart en je gedachten. Geef die niet weg aan een ander. Haten maakt je een gevangene van degene die jou kwaad berokkend heeft. Maar vergeven opent de poort naar vrijheid.”
  1. Dankzij Ho’oponopono heb ik nu de meest fantastische relatie met een partner die mij accepteert en graag ziet, helemaal zoals ik ben. De relatie is precies zoals ik ze me al jaren geleden gevisualiseerd heb. (Iets waarvan ik toen dacht dat ik het nooit zou kennen.) De belangrijkste waarden die ik gevraagd had mag ik nu dagelijks ervaren. De relatie is vooral liefdevol, warm, hartelijk, inspirerend, onvoorwaardelijk, humoristisch, eerlijk, attentvol, gezellig, steunend, zorgzaam en nog veel meer. Wie wil hier niet voor tekenen?
  1. Dankzij Ho’oponopono leerde ik me focussen op al de positieve aspecten in mijn leven. Ik leerde dankbaarheid te voelen voor alles wat wel goed gaat. Waar we ons op focussen, daar trekken we meer van aan in ons leven. Wist je dat wij gemiddeld 60.000 gedachtes per dag hebben. Dus 1 per seconde elk wakker uur. 95% van die gedachtes zijn hetzelfde als de dag ervoor, 80 % van die gedachtes zijn negatief. We nemen tevens gedachten over van anderen. Dus hebben we gemiddeld 45000 negatieve gedachtes per dag, en we gaan er van uit dat onze gedachtes creërend zijn. Waar we het meest over denken: over het verleden, over dingen die nooit zullen gebeuren, over “je zal zien dat…………..” of over “als……. dan………….dingen”. Deze gedachten brengen ons weinig goeds, ze zorgen ervoor dat we ons slecht voelen, dat we zorgen hebben. Ze zorgen voor onbalans in ons leven. Door je bewust te worden van deze gedachten en je te focussen op alles wat goed gaat in het leven, leer je dankbaar zijn voor alles wat je hebt. De kracht van dankbaarheid is één van de grootste krachten die je kan cultiveren. Door je te richten op positiviteit en dankbaarheid ontwikkel je een kracht in jezelf die je vreugde en blijheid zal geven.
  1. Dankzij Ho’oponopono ontwikkelde ik meer veerkracht en assertiviteit. Ik leerde anders omgaan met tegenslagen en uitdagingen. Ik leerde om constructief en opbouwend te reageren. Het leven biedt ons geen garanties voor tegenslagen die we ervaren, maar we kunnen wel leren hoe we hier anders mee kunnen omgaan.
  1. Dankzij Ho’oponopono ervaar ik minder stress en veel meer balans en harmonie in mijn leven. Ik werd me beter bewust van de onnoemelijke kracht van mijn gedachten en het effect ervan op wat ik voelde. Ik leerde krachtige affirmaties ontwikkelen die mij goed doen voelen, en die ervoor zorgen dat ik vooruit kom in het leven. De inspiratie en de kennis die ik hierbij ontvangen heb ben ik nu aan het neerschrijven in een boek dat binnen 5 maanden gepubliceerd kan worden.
  1. Dankzij Ho’oponopono weet ik nu wat ik waard ben, weet ik wie ik ben, weet ik wat mijn kracht en mijn kwaliteiten zijn en waar ik voor sta. Ik leerde de onnoemelijke kracht van liefde en mededogen kennen. Het gaf me inzichten in mijn handelen, en het leerde me vooral de verantwoordelijkheid te nemen over mijn eigen leven. Is dat niet iets wat we allemaal graag willen?

Als ik eerlijk ben kan ik deze lijst nog veel langer maken. Ik zou kunnen schrijven over de integriteit die ik me eigen maakte, over het vertrouwen dat ik heb in het leven, over de inzichten die ik kreeg over de wet van de aantrekking, over het gevoel van onvoorwaardelijke liefde, over de innerlijke kracht in mezelf, over alles wat ik leerde over de kracht van liefde en gebed, over……Het bracht mij zoveel goeds, dat ik dit graag wil delen met iedereen die er behoefte aan heeft.

Wil jij graag meer goede dingen ervaren in je leven?

Wil jij ook graag minder negativiteit, onvrede, stress, minderwaardigheid, haat, verdriet, woede, wanhoop, angst, schaamte, schuld, geldproblemen, en/of onzekerheid, ervaren in jouw leven? Dan is dit misschien nu een mogelijkheid om hier iets aan te doen. Ik schreef hier pas nog een ander blogbericht over: Hoe ik met Ho’oponopono mijn zorgen en mijn negatieve gedachten leerde loslaten op een heel simpele manier.

Samen kunnen we altijd meer.  Heb je graag meer informatie over Ho’oponopono? Je vind het hier:  Speciale Ho’oponopono Workshops

Gepubliceerd door De Gelukkige Mens

Coach/teacher/speaker

Plaats een reactie