Boyd Varty: Wat ik van Nelson Mandela heb geleerd

“In de kathedraal van de wildernis, zien we de beste delen van onszelf weerspiegeld. En niet alleen andere mensen kunnen ons onze menselijkheid laten ervaren, maar alle wezens die op deze aarde leven.” Woorden die mijn hart raakten. Woorden die verteld werden door Boyd Varty, een activist voor wilde dieren, die verhalen deelt over dieren, mensen en hun onderlinge verbondenheid, of ‘ubuntu’ — wat betekent: “ik ben door jou”. Hij draagt de rede op aan de Zuid-Afrikaanse leider Nelson Mandela, de menselijke belichaming van diezelfde ruimhartige, genereuze geest. Boyd vertelt in deze indrukwekkende toespraak over hoe Nelson Mandela, een krokodil, Elvis de olifant, en zijn spoorzoeker Solly, die zijn leven redde, zijn visie op het leven bepalen. 

Deze woorden van Boyd ontroerden evenzeer mijn hart: “In een meer collectieve samenleving realiseren we ons van binnenuit dat ons welbevinden diep verbonden is met het welbevinden van anderen. Angst is gedeeld. Pijn is gedeeld. Vreugde is gedeeld. Prestatie is gedeeld. Huizen zijn gedeeld. Voedsel is gedeeld. Ubuntu vraagt ons onze harten te openen en te delen.” 

“Ubuntu” “Ik ben omdat jij bent, een mens wordt een mens door andere mensen.” Hoeveel ubuntu draag jij mee in je hart?

Gepubliceerd door De Gelukkige Mens

Coach/teacher/speaker

Plaats een reactie